بارت 5
رد بأبتسامة أهلكتها :انا رامز الجنايني.. لقيت حضرتك هتتزحلقي وتقعى فـ انا لحقت حضرتك ووقعنا على بعض.
قامت من نومتها وكذلك هو امسكت بيدة ثم ذهبوا الى حمام السباحة وفى لحظة خاطفة القته فية.
روح بتشفى :عشان بعد كدة ملتمسش اى حد حتى لو هيقع.
نظر لها بذهول :دة انا كنت بساعد... نيتى خير.
القت جملتها وهى تغادر :اصله خيرا تعمل شرا تلقي يا كائن الضفدع انت.
تركته وذهبت ادخلت حقيبتان وخرجت اخذت الاخري ودخلت وهو كما هو فى حمام السباحة شارد فى كل تفاصيلها.
ضربت الجرس ففتحت لها آحدى الخادمات وادخلتها لوجود خبر مُسبق من حضرة الشيطان.
رقية( مش عارفة انتوا نسيتوها ولا لا بس دى ظهرت فى اول بارت وكانت خدامة برضو )
رقية لروح : بسم الله ما شاء الله عسولة يا حبيبتى.
روح :شكرا ربنا يخليكى هى خجل فين؟
رقية : لو قصدك على البنوته اللى جت امبارح فهى لسة فوق فى اوضة دنيا.
روح :هو انا لية حاسة ان حضرتك شبهى.
ضحكت عليها رقية :يخلق من الشبة اربعين يا حبيبتى... يلا ادخلى اقعدى جوا عقابل ما احضرلك الفطار واطلع اصحي الست خجل والست دنيا... الا انتى اسمك اية؟
ردت عليها :اسمى روح.
رقية :عاشت الاسامي يا حبيبتى.
وجهتها على مكان الاستراحة واعطت خبر المطبخ بصنع الفطار وصعدت هى الى الغرفة.... دخلت تنظر حولها لم تجد احد دخلت المرحاض وجدتة فارغ ذهبت تبحث عنهم فى جميع ارجاء القصر لم تجد لهم وجود... انقبض قلبها بخوف ونزلت سريعا هاتفت الشيطان.
الشيطان :اية يا رقية عاوزة اية؟
رقية بخوف :الحقنا يا حضرة الشيطان الست دنيا والست خجل مش موجودين فى البيت.
صرخ هاتفا :يعنى اية مش موجودين.
رقية :طلعت اصحيهم ملقيتهومش ودورت عليهم فى القصر كله مش موجودين.
رد بعصبية جامحه :غورى فى داهية ومتخليش حد يتحرك من مكانة لغاية ما أجى.
______________________________________
فى اقل من خمس دقائق كان عاد الى القصر مرة أخرى... دخل ومن امامه غبار يدل على مدى غضبه.
صرخ بكل الواقفين :فين بنتى.. يعنى اية اختفوا.
نظر له جميع الخدم ولم يتحدثوا.
صرخ هو بغضب :هاتولى تسجيل الكاميرات يلا بسرعة.
ومن ثم توجه الى روح جذبها من خلف ملابسها
الشيطان بحدة :انطقى يا بت فين اختك؟
روح بصراحة :اخت مين يا راجل يا مختل انت... مش انت اللى لسة جايبنى ورمينى برة على البوابة.
الشيطان :يعنى مش هتنطقى.
روح :معملتش حاجة واللهى ولا اعرف حاجة..
الشيطان :طيب انا هوريكي.
جذبها من خلف ملابسها وخرج بها حتى توقف امام حمام السباحة.
الشيطان :هتنطقي ولا لا؟
روح :صدقنى معرفش.
الشيطان :طيب انا هعرف اخليكى تعرفى كويس.
القاها فى حمام السباحة.
الشيطان : اغسلى مخك كدة كويس وابقى ردى عليا بقي.
تركها ودخل وتنظر هى له بذهول... وكأن المنظر يُعاد مرتين امامها... قطع شرودها ضحكات رجولية رنانة فنظرت له وهو يأتى بها ويتمخطر فى مشيتة.
رامز :كما تدين تدان.
روح :لا ابدا انا بس حسيت بالحر فجاءة فقولت أخد اعوم شوية.
اكمل ضحكة :اه تعومى بلبسك كدة.
روح :خلاص بقي... ممكن تطلعنى.
رامز :خيرا تعمل شرا تلقى صحيح.
روح :لا لا انت الكبير ومش هتسمع كلامى صح.
رامز :مقابل اية؟
روح :اية يا حقير يا زبالة يا...
قاطعها هو :اية يا ام سبعة لسان ونص انتى... خليكى كدة زى الصرصرار المقلوب ولاومنه عارف يتعدل ولا منه عارف يمشي.
روح بنفاذ صبر :قول عاوز اية يا انت.
رامز :تقوليلى يا أستاذ رامز وتعتذري على اللى قولتية دة.
صرخت بحنق : لا احنا نقسم البلد نصين.
رامز بغرور: بمعنى..
روح : هقولك يا استاذ رامز بس مش هعتذر.
رامز :خلاص خليكى زى ما انتى تحت كدة.
روح :لا لا خلاص طلعنى وهقولك يا أستاذ رامز
مد يدة حتى يسحبها الى خارج المسبح وفى لحظة خاطفة كانت تسحبة هى الى اسفل فسقط معها فى المسبح.
ضحكت فى صخب.
روح :اديك وقعت فى الفخ يا... يا استاذ رامز.
رامز :ماشي ماشي الدنيا دوراة انا بقي هعرفك مين هو رامز تعاليلي.
_____________________________________
فى الداخل
بركان ثائر يبحث عن ابنته... كيف له ان تكون داخل منزلة وتختفى، هل خدعة هذا ماجد الكوخى بكل هذة السهولة.
صعد الى غرفة ابنته مرة أخرى لعل وعسي يجد اى شئ يكشفها به.
ظل يبحث فى جميع من الاشياء ولا يوجد اى أثر توقف لحظة عندما سمع همهمات خافتة.... ظل خلف هذة الاصوات الضعيفة جدا حتى وصل الى اسفل فراش ابنته.
دنيا بهمس :اسكتى يا خجل لحسن بابا يسمعنا.
خجل :طب واية يعنى لما يسمعنا؟
دنيا :هيخلينا نشرب لبن وانا مش بحبه ولا انتى كمان.
خجل :طب وافرضي بيدوروا علينا.
دنيا بحزن طفولى : لا محدش هيدور عليا بابى كل يوم بيسبنى ويروح الشغل لكن لو انا صحيته بيخليني اشرب لبن لكن هو بيسبنى اقعد كتير لوحدى.
على قدر راحته لوجود ابنته على قدر حزنة وندمة على عدم مراعاة شعورها.
رفع الملاءة وانزل رأسة.
الشيطان : حالا ومن غير تفكير ولا كلام حالا تطلعوا انتوا الاتنين ومن غير كلام كتير.
رمى جملته واعتدل فى وقفته.
ثوانٍ ووجدهم يصعدون له من اسفل الفراش.
وقفوا بجانب بعضهم وينظرون الى الارضية كطالب مذنب.
الشيطان :افهم بقي اية من اللى انتوا عملتوه دة؟
خجل بأرتباك : اص اصل يعنى هى لا انا ما هو....
الشيطان :انا عايز جمله مفيدة.
دنيا :اصل يا بابى احنا كنا عاوزين ننام تحت السرير.
الشيطان :انتوا متخيلين الدنيا مقلوبة عليكم ازاى؟
خجل :حضرتك احنا مكناش نعرف واللهى.
صرخ بحدة بها :انتى تخرسي خالص انتى فاهمه... دنيا اتفضلى انزلى تحت وليكي عقاب كبير.
بكت بطفولة :آسفة يا بابى مش هعمل كدة تانى.
رق قلبة لها واخذها بين احضانه.
الشيطان :انتى عارفة انا كنت خايف عليكى ازاى؟
دنيا ببكاء :آخر مرة واللى مش هعمل كدة تانى.
مسح دموعها بأناملة.
الشيطان :طب يلا انزلى تحت لآنطى رقية وانا هنزل وراكى.
حركت رأسها ايجاباً وخرجت والاخرى تيبست بمكانها.
الشيطان :ربنا بيحبك انك مكنتيش انتى اللى خلتيها تستخبي.. واختك الغلبانة اللى بهدلتها.
خجل بفزع :هى روح هنا؟
الشيطان :اه جيبتها الصبح.
لم يكمل كلامه حتى وجدها تندفع للخارج.
نزلت هى بعض ادراج السلم سمعت صوت شخصاً ما وكأنه يستنجد بأحد اقتربت من الصوت حتى دخلت غرفة ما.
مدحت( ابو الشيطان ) :انتى مين؟
خجل بأرتباك :انا الشغالة الجديدة هنا.
مدحت :اومال انا لية اول مرة اشوفك هنا؟
خجل :اة ما انا اول يوم ليا كان امبارح.
مدحت :عشان كدة لسة معرفتيش القوانين.
خجل :قوانين اية؟
مدحت :اول قانون مثلا ان اللى بيدخل هنا ماعدا رقية بيموت.
برقت عيناها وردت بتلعثم :طب انا اقدر اساعد حضرتك بأية؟
مدحت :طيب ساعديني عاوز اخد الدوا بتاعى ومفيش مية وهما نسيو يجيبولى مية.
خجل :حاضر انا هطلع اجيب لحضرتك
مدحت : بس خلى بالك لو الشيطان شافك هتبقي نهايتك.
خجل :حاضر حضرتك متخفش.
خرجت بحذر سارت حتى اقتربت من الادراج مرة أخرى... وجدت ظله امامها.
الشيطان بجمود :كنتي بتعملى اية في الدور دة؟
#
#
#
#
#
وكدة انا خلصت
Donia Mosaad
تعليقات
إرسال تعليق