المشاركات

خجل ‏الشيطان ‏ ‏ ‏30

صورة
رواية خجل الشيطان بارت 30  The end وبدون وعى تعلقت فى رقبته وهى سعيدة وبشدة لحظات وبعدت عنه. روح بكسوف: سورى. رامز: على اية بس يلا نعيد المشهد من تانى طيب. روح: لم نفسك بقي. رامز: طب امتى معاد الفرح بقي. روح: يوم الخميس اللى بعد الجاى. رامز بسعادة: يا صلاة العيد يعنى كمان 10 ايام. روح: بس انا مش هتنازل انك تعملى حنه كبيرة والفرح اكبر كفاية انك كلت عليا الخطوبة ياخويا. رامز: بس اية البلاعة المسدودة اللى طفحت فى وشى دى. روح: بهظر معاك يا رامز....طب تعالى بقي عشان نفرح ماما ومسلم وخجل. رامز: تعالى ياكش يكون مسلم باله رايق عشان ميمسكليش عالوحدة. خرج معها ووقفوا خلف مسلم وخجل الحاملين اولادهم. رامز بصوت عالى:انتوا بتعملوا اية؟ فزعت خجل والتفت له مسلم بهدوء. رامز: بص قبل اى حاجة انا هتجوز روح بعد عشر ايام وكمان تفضيلى نفسك عشان هدخل معاك شركاتك كشريك بالنص . مسلم: يلا يا بابا روح العب بعيد معندناش بنات للجواز . روح: اية يا مسلم الله؟ رامز: لا وحياة اغلى حاجة عندك متعملش فيا كدة. مسلم: انت مش حاى تخضنى وعامل نفسك شبك وخليت المدام وشها اصفر يبقي تستحمل بقي. رامز: ياكش يدوسنى عيل بع

خجل ‏الشيطان ‏ ‏ ‏29

صورة
رواية خجل الشيطان بارت 29 كانت تتكلم وهى تدفع نحو باب الغرفة وفتحته واخرجته واغلقت الباب وتنفست الصعداء...ما ان جاءت حتى تلتفت وجدته يقف امامها ويسد عليها طريق المرور ووضع يده على الباب خلفها. روح: اية؟ رامز: اية انتى؟ روح: واقف كدة لية زى الحيطه ما تروح تقعد. رامز: عجبتنى الوقفه مرة واحدة كدة. روح: وبعدين مين دى اللى ام حصبالله ها مين؟ امسك شعرها بتهديد مصتنع: بقي جيبالى واحد عشان يغظنى هااااا. عبثت بطفولية: ما انت كمان كدبت عليا واتفقت مع مسلم عشان تعمل كدة. رامز: عشان سيادتك كنتى حاطة فردة شراب معفن فى مخك ومكنتيش عاوزة تقتنعى انى بحبك ومقدرش استغنى عنك. روح: الشيطان هو اللى قالك صح؟ رامز: بصراحه اه....هو اللى كلمنى قبل ما تيجوا على طول وقالى انك هتعملى فيا المقلب دة فقلت احذر نفسي بقي. روح: طب انا المفروض دلوقتى ازعل منك ولا افرح. رامز: المفروض نحدد معاد فرحنا بقي. روح:اه ونحدده وبعدها تضحك عليا كل مرة وتقعد تعمل فيا مقالب صح؟ رامز بحنق: مش كنت هموت وارجعلك ولفيت على كل الناس وكله ساعدنى الا انتى....بومة بالظبط بومة. ضربتة فى كتفه فتألم فتحول وجهها الى اربعين لون وبفزع

خجل ‏الشيطان ‏ ‏28

صورة
رواية خجل الشيطان بارت 28 اقترب ووقف بجانبه. الشيطان: رامز...اصحى........اصحي يا عم. وعندما لم يلقي رد اكمل قأئلا. الشيطان: اصحي يا عم ان مكنتش رصاصه لعبه دى...دة احنا دفنينه سوا. افتح عيناه ونظر له. رامز: صدقت...شوفت صدقت ازاى عشان تعرف بس انى ممثل هايل. الشيطان: جتك ستين نيله...قوم بقي وافتكر انى ساعدتك المرة دى بس عشان اثبتلى انك بتحبها بجد مش اى كلام ها. رامز: واللهى بحبها وعلى ايدك انت شوفت انا اتمرمط ازاى عشان بس هى ترضي عنى ومع ذلك هى كانت مصممه انى مش بحبها وانها مش عاوزة ترجعلى. اقترب منه الشيطان بهدوء مخيف وامسك به من عنقه: انا ساعدتك عشان انا عارف كويس انك بتحبها....اعمل حسابك لو زعلتها تانى ولا لو حسيت فى يوم انك عاملتها وحش وحياة ابوك وامك انا اللى هرقدك فى نفس السرير دة بس المرة دى هتبقي بجد بقي. رامز بقليل من الخوف: خلاص خلاص انت ما صدقت...دة انت عنيف اوى....وبعدين اوعى كدة متنساش انى متصاب بجد. الشيطان: دى رصاصه طايشه عادى يعنى. رامز: رصاصه طايشه؟! دة زى ما يكون ربنا استجاب للكدبة ولما قولتلها انى عندى مأمورية ومشيت لقيت فعلا القائد بتاعى بيتصل وبيقولى ان في

خجل ‏الشيطان ‏ ‏27

صورة
رواية خجل الشيطان بارت 27 نظرت له وبكت بحرقة: انا خايفه اوى...انا مرعوبة. نظر لها بقلق: لية حصل اية؟ نظرت له بخوف: انت قلتلى لما اولى هتاخد عيالى منى وتطلقنى. نظر لها وكلامها افقده القدرة على النطق. الشيطان: شكل البنج لسه مأثر على دماغك. نظرت له وعيناها مملؤءة بالدموع: طب اوعدنى وشاور على قلبك وقولى انك مش هتسيبنى. اقترب منها وقبل رأسها ثم قبل كلا يديها : بوعدك انى مش هسيبك طول عمرى. اكملت كلامها: طب ومش هتضايق منى...متزعلش منى بالله عليك يا مسلم.. ضحك بخفوت: مش هزعل....كفاية الفرحة اللى كنت لسة فيها من شوية بولادنا بس اوعدك لما تفوقى هطلع عينك يا خجل. نظرت وتشدقت برومانسيه قاتله(يا حقودة يا رنا انتى ومريم عبد اللطيف و دنيا كامل وميزو هاااا وكل واحدة كانت فاكرة انى هخليه ينكد عليها هاااا مش انا يا حبيبى مش انا) خجل برومنسيه : بحبك يا مسلم واللهى. نظر لها بحب يشع من اعينه: وانا بموت فيكي. خجل: هتسميهم اية؟ مسلم: مؤمن ومنذر ومليكه. خجل: حلوين اوى بجد. مسلم: مبروك عليكى يا ام العيال. ضحكت بأستمتاع واحتضنها هو بحب وسعادة. ابتعدت عنه: انا عاوزة اشوفهم يا مسلم. مسلم: حاضر استريحي

خجل ‏الشيطان ‏ ‏26

صورة
رواية خجل الشيطان بارت 26 دنيا: انطى روح الحقى خجل تعبانه اوى وعماله تصوت وتعيط. روح: طب كلمى بابا بسرعة. دنيا: انا كلمته وهو قالى جاى...بس انا خايفه اوى ممكن تيجي بسرعة! روح: حاضر انا هاجى بسرعة بس انتى دلوقتى اطلى هاتى الشنطه اللى انا وانتى كنا بنحضرها للنونو وانزلى خليكى جمبها لغاية ما انا او بابا نيجى. اغلقت معاها وهاتفت الشيطان...الذي ما ان فتح الخط حتى سمع صوت صفير فى أذنه. روح بصراخ:انت فين انت ازاى انت اية خجل بتولد الحق روح بسرعه يختاااااااى. الشيطان: بس اخرسي ودانى اتخرمت...انا وصلت خلاص ونازل من العربية وداخلها هاخدها ونروح المستشفى اللى فيها الدكتورة بتاعتها انتى ابقى تعالى على هناك وانا هاخد دنيا معايا. روح: طيب خد بالك من خجل ...خد بالك من دنيا...لبس خجل الفستان اللى قلنا عليه...ولبساها الكوروكس اوعى تلبسها كوتشي...وشنطه البيبى اوعى تنساها...وسوق بالراحه ...خلى خجل فى الكرسي اللى قدام وافردلها الكرسي....و تيت تيت تيت تيت. لم تسمع سوي ذلك ...صوت انهاء المكالمه نظرت للهاتف بأستغراب. روح بأندهاش: هو قفل فى وشي لية؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خجل ‏الشيطان ‏ ‏25

صورة
رواية خجل الشيطان بارت 25 التفت لهم وكانت هى مازلت محدقة فى ادواتها. الطبيب: صباح الخير...انهردا اول يوم فى السنه الجديدة اتمنى انها تكون سنه سعيدة علينا كلنا واننا نساعد بعض...انا دكتور رامز وانا اللى هدرسلكم المادة دى. من اول كله قالها وهى تكذب آذنها من نبرة هذا الصوت...تشجعت ورفعت عيناها ببطئ ونظرت له وجدته غمز لها بعبث وابتسم ابتسامه واسعه. برقت عيناها ونظرت له فى عدم استيعاب فأكمل هو. رامز بعبث: انهردا بقى انا مش هبدأ شرح فى المنهج....انا هديكو معلومة عامه يمكن ميكونش حد عرفها....بس الاول انا فاتح ليكم مجال الاسئله كل اللى عاوز يسئلنى حاجة يسئل. قام طالب : عندك كام سنه يا دكتور؟ رامز : 26. قامت طالبة ورادفت بتمايع: طب مرتبط؟ نظرت لها روح والليزر الاخضر يشع من عيانها. التقط هو ما حدث وابتسم . رامز بأبتسامه: ايوة مرتبط وقريب هخطبها بس هى تحن. قام طالب وسئل: طب ممكن تحكيلنا قابلتها ازاى؟ رامز شرد وعلى وجهة ابتسامه عاشقه: كانت صدفه واجمل صدفه..ومن بعدها بقيت بعشقها من غير اى انذار ومن غير حتى اى انتظار لقيت قلبى وقع ودق ليها..مقدرتش اشيل عينى من عليها غير لما اناكش فيها وا

خجل ‏الشيطان ‏ ‏24

صورة
رواية خجل الشيطان بارت 24 خجل بصراخ: مش عاوزة اتكلم يا مسلم مش عاوزة اتكلم. الشيطان (مسلم): ماشي يا يخجل تمام متتكلميش....عموما بعد ما تقومى بالسلامة يبقي نطلق كل واحد فينا يروح فى حالة . هزت رأسها برفض هستيري: لا مش هقدر ابعد عنك ولا عن ولادى...بس هما هددونى ....هددونى بيك يا مسلم وانا مقدرش اعيش من غيرك. التفت لها ببطئ غير مصدقاً لما نطقته. الشيطان(مسلم): انتى واعية للى بتقولية دة يا خجل؟ خجل ببكاء: واعية وعارفة انا بقول اية....كلمونى وهددونى وقالولى لو معملتش كدة كانوا هما هيموتوك انت. الشيطان (مسلم):ومكنتش خايفه يا خجل على عيالنا؟ مكنتش خايفه انك تسقطى بجد وتخسريهم. خجل: شريت كميه صغيرة من القرفة....اللى انا عارفة انها يادوبك هتعمل مغص بس هتلحق مش هتأثر...حسيت انى لازم اعمل كدة عشانك انت. الشيطان(مسلم): ومقولتليش لية؟ لسة مش واثقه فيا؟ خجل: لا واللهى واثقه فيك بس..بس انا خوفت اوى..خوفت اقولك فيعملوا فيك حاجة وانا مقدرش على كدة...مش هقدر اعيش من غيرك بعد ما لاقيتك. الشيطان(مسلم) بهدوء: هما مين اللى هددوكى ياخجل؟ مين؟ خجل : معرفش...هما مكنوش بيقولوا اسمهم. الشيطان(مسلم):

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

خجل ‏الشيطان ‏ ‏ ‏30

خجل ‏الشيطان ‏ ‏26

رواية ‏خجل ‏الشيطان ‏1